Tag Archive for: selvejende

De selvejende, non-profit institutioner har i 150 år været en bærende del af den danske velfærdsmodel. De er skabt af ildsjæle, civilsamfundet og værdibårne organisationer, der så et problem – og tog initiativ til en fælles løsning. De er her endnu. Men betingelserne er for hårde.

Derfor bakker Børnevennerne op om Selveje Danmarks tre konkrete ønsker til jer:

  1. Bedre adgang til finansiering – med statsgarantier, som friplejeboligerne har. Så vi kan prioritere forankring i civilsamfundet og den langsigtede og sociale værdi – ikke kun prisen.
  2. En klar juridisk ramme – der tager højde for de selvejende organisationers vilkår og forhindrer, at nye velfærdsinitiativer skubbes i retning af kommercielle virksomhedsformer.
  3. Regler og udbud, der understøtter non-profit velfærd – så de værdibårne tilbud ikke taber pga. de kommercielle aktørers større kapital og administrative muskler.

Læs hele debatindlægget fra Selveje Danmark HER

Hvis du er i tvivl om, hvad det vil sige at være selvejende, så kan du læse om det HER

Se også vores velkomstvideo til den nye regering

 

 

 

I torsdags fejrede vi Børnevennernes 80-års jubilæum sammen med ledere, medarbejdere, bestyrelser fra vores medlemsinstitutioner og mange af vores gode samarbejdspartnere.
Det blev en festlig og rørende dag fyldt med taler, hurraråb og fællesskab.
Tusind tak for at I kom og fejrede 80 år med:
✅ Samarbejde mellem Børnevennerne og kommunen i oprettelse og drift af institutioner
✅ Inddragelse af civilsamfundet i driften af selvejende institutioner
✅ Idealisme – ikke økonomi: Vi er og har altid været non-profit
✅ Mangfoldighed i valget af institution for borgerne
En særlig tak til borgmester Michael Fenger for læserbrevet i Villabyerne 11. november, hvor borgmesteren fremhæver værdien af det frie valg, vores stifter Gertie Wandel og det nybrud, der førte med stiftelsen af Børnevennerne samt betydningen af et stærkt samarbejde .private/selvejende og kommunale aktører imellem.
Det er en stolt tradition, Børnevennerne fortsætter med at bygge videre på.

Læs Sabina Holm Larsens jubilæumstale her: Sabina Holm Larsens jubilæumstale 2025

I dag fylder Børnevennernes direktør, Sabina Holm Larsen, 50 år – en milepæl, der fortjener at blive fejret! 🎂✨

Sabina har siden februar 2016 stået i spidsen for Børnevennerne og har med stor dedikation og varme ført organisationen fra at være en lokal paraplyorganisation i Gentofte til at være landsdækkende med institutioner i København, Fredericia, Rudersdal og Lolland. Under hendes ledelse er administrationen blevet styrket med en egen regnskabs- og lønafdeling, og den familiære stemning er stadig intakt – ikke mindst takket være Sabinas altid venlige, engagerede og imødekommende væsen.

Men lad jer ikke narre af den varme tone: Sabina er en skarp og handlekraftig forkæmper for de selvejende og private dag- og specialinstitutioner. Hun brænder for forældrenes ret til valgmuligheder og det pædagogiske personales ret til faglig selvbestemmelse. Det politiske arbejde er blevet markant styrket under hendes ledelse, i tæt samarbejde med bl.a. FOBU og Selveje Danmark. I dag er Børnevennerne aktive i høringssvar, læserbreve, sociale medier og på Folkemødet – alt sammen for at sikre de bedste rammer for børn, forældre og pædagoger.

Tusind tak for dit kæmpestore engagement, Sabina! Vi håber, du bliver fejret i dag af dine nærmeste – og at du nyder hvert eneste minut af din runde fødselsdag! 🥳

📅 Den officielle fejring af Sabinas 50-års dag, Børnevennernes 80-års jubilæum, Næstformand Anne Busk Ebbesens 70-års dag og Formand Bo Baltzersens 60-års dag finder sted den 13. november kl. 15-18. Tilmelding sker HER

 

”Vi er generelt så glade for at have de helt UNGE MEDHJÆLPERE, der kommer lige fra gymnasiet. De beriger os med så meget FED ENERGI, glæde og de er bare på, men også ydmyge overfor opgaven og syntes at børnene er skønne. De er mødestabile og bare nogle rigtig glade og tilfredse medarbejdere.” Det fortæller Nadia Ulendorf Thomsen, leder i GRØNDALSHUSET og siden 1. august også konstitueret leder i SOLSTRÅLEN, begge i Gentofte Kommune.

Den positive tilgang til de unge medhjælpere – og succes med at have dem som velfungerende medarbejdere – har også rod i, at Nadia tager opgaven med at få de unge mennesker klædt godt på til jobbet alvorligt og bruger tid på dem. Hun har udviklet et fast ONBOARDING-forløb gennem de sidste to år i GRØNDALSHUSET, som hun nu har taget med til SOLSTRÅLEN også.

Stor udskiftning kræver omhyggelig onboarding

”Hvert år i august/september har vi STOR UDSKIFTNING af de helt unge medhjælpere, fordi de skal i gang med deres uddannelser og det kræver, at vi prioriterer en ordentlig onboarding af de nye, vi ansætter. Og det skal helst ske indenfor 1-3 uger, efter de er startet.”

Nadia bruger bl.a. materiale fra Børns Vilkårs  gratis onboardingforløb, som hun på et møde gennemgår og reflekterer over sammen med den unge og på den måde får introduceret og talt om vigtige begreber som omsorg, relationsdannelse, børnesyn og fællesskab.

På mødet fortæller hun også om institutionens BØRNESYN på en meget konkret og praksisnær måde. F.eks. at når man møder børn i ØJENHØJDE, så menes det bogstaveligt. De voksne sidder i øjenhøjde med børnene, ikke på en kontorstol hævet over børnene. Eller hvis man skal tørre næse på et barn, så gør man det ikke bagfra, men forfra og spørger først, om man må tørre næsen.

Børn er ikke nemme at forstå

”Jeg bruger også tid på at fortælle medhjælperne, at børn ikke nødvendigvis er nemme at forstå. F.eks. børn der råber, slår eller græder meget. At det er vores opgave at hjælpe børnene med at udtrykke, hvad de føler, for det kan de ikke selv. Så vi skal være nysgerrige og IKKE lave narrativer, der sætter barnet i en bås á la ”Han er altid så hysterisk.” Og selvfølgelig være i dialog med pædagogerne, der både har en anden faglighed i tilgangen og kender barnet bedre.”

En lidt OVERSET UDFORDRING for de nyansatte er, at det ofte er svært at følge efter en populær og savnet tidligere medhjælper, som både børn og forældre har været tæt knyttet til. Derfor sørger Nadia for, at de nyansatte virkeligt prioriterer at hilse på forældrene, hver gang de ser dem. Det er med til skabe tryghed, også for barnet.

Nadia understreger, at DET VIRKER at bruge tid på medhjælperne i begyndelsen af ansættelsen. Det bliver en god oplevelse – og en berigelse for institutionen – at have de helt unge medhjælpere til låns et års tid. Og hvem ved, måske får de så positivt et syn på faget, at de ender med at LÆSE TIL PÆDAGOG?

Helt stilfærdigt fik vi nyt navn i maj efter vores generalforsamling. Så nu hedder vi Børnevennerne. Og ikke længere Gentofte Børnevenner.

Det er fordi vi har været landsdækkende siden 2020. Vi er lige nu paraplyorganisation for selvejende og private dag- og specialinstitutioner i Lolland, Rudersdal, København og Gentofte.

Vi lægger vægt på det tætte, gode samarbejde med vores medlemsinstitutioner og har en stærk kerneydelse, som vi altid gerne vil tale om – så kontakt os endelig😊

Læs mere om, hvad vi tilbyder HER

Se en lille video om navneskiftet og hvad vi tilbyder her:

 

Forhandlingsfællesskabet for de selvejende daginstitutioner i København og BUPL Hovedstaden har netop indgået nye forhåndsaftaler for henholdsvis pædagoger, mellemledere og ledere i selvejende dagtilbud. Aftalerne er resultatet af konstruktive og målrettede forhandlinger, hvor fokus har været på at anerkende og styrke selvejet som en væsentlig del af mangfoldigheden i det københavnske dagtilbudsområde.

Aftalerne markerer en vigtig ny begyndelse, selvom der ikke har været nye penge at forhandle om: For første gang er der indgået forhåndsaftaler direkte mellem BUPL og paraplyorganisationerne – FOBU, SPIA, Børneringen, Børnevennerne, Landsorganisationen Danske Daginstitutioner og Accountor – uden om Københavns Kommune som mellemled.

Vi er stolte af, at det i fællesskab er lykkedes at nå frem til aftaler, der blandt andet indeholder:

  1. Et tydeligt og ensartet selvejetillæg for både pædagoger, mellemledere og ledere – som anerkender det særlige ansvar og den særlige frihed, der følger med selveje.
  2. Forbedrede tillæg for funktioner og kvalifikationer, herunder praktikvejledning, tværgående opgaver, ledelse i komplekse strukturer og specialpædagogiske indsatser.
  3. En ny mellemlederaftale, der understøtter det selvejende områdes ledelsesstruktur.
  4. Gennemsigtighed og forudsigelighed i lønindplacering gennem tydelige pointmodeller.
  5. En ny model for tæt og direkte samarbejde mellem fagforening og arbejdsgiverrepræsentanter i det selvejende område.

Vi ser aftalerne som et styrket fundament for både rekruttering, fastholdelse og udvikling i de selvejende dagtilbud – og som en anerkendelse af, at ledere og medarbejdere i det selvejende område løfter en stor opgave med høj faglighed og engagement.

Vi glæder os til at implementere aftalerne lokalt og fortsætte samarbejdet med fokus på gode arbejdspladser, faglig udvikling og stærk kvalitet i tilbuddene til børn og familier i København.

Forhandlingsfællesskabet og BUPL Hovedstaden

 

Gentofte Børnevenner ønsker at sætte mere skub på frisættelsen af dagtilbudsområdet og mindske unødig detailstyring via kommunale pædagogiske koncepter og dokumentationsskemaer.

Derfor har vi, sammen med Dansk Erhverv og FOBU, lavet en appel til alle partierne på Christiansborg, for at få frisættelsen på dagsordenen til efterårets kommunalvalg.

Vi mener bl.a., at:

  • Dagtilbudsloven trænger til et servicetjek for at sikre samme økonomiske vilkår for selvejende, private og forældredrevne daginstitutioner, som de kommunale daginstitutioner har.
  • Forældre skal have bedre overblik – opret en landsdækkende platform , á la Plejehjemsoversigten, hvor man kan sammenligne daginstitutioner og vælge den, der matcher familiens værdier.
  • Det pædagogiske tilsyn bør være uvildigt og skal forankres i en statslig enhed og have mere fokus på bl.a. dialog og læring.

Se vores fælles appel her: One-pager. Frisættelse af daginstitutioner

I sidste uge sendte vi vores første nyhedsbrev ud til ledelser og bestyrelser i vores medlemsinstitutioner. Det vil udkomme 4 gange om året, og kommer til at handle om bl.a. det politiske arbejde for vores institutioner.

Vi vil også dele et udvalg af de indlæg, som vi lægger op på hjemmeside og sociale medier.

De indlæg handler ofte om vores institutioner, og vi er altid åbne for at skrive historier fra hverdagen derude, hvor den faglige kreativitet trives.

Så tøv ikke med at kontakte organisationskonsulent Annemarie Elvstrøm-Vieth på , hvis du har en historie fra din institution, som du syntes skal ud i verden!

Se vores første nyhedsbrev i en pdf-version her: nyhedsbrev efterår 2024 pdf

Gentofte Børnevenner arbejder for, at frisættelse skal betyde færre kommunale krav i institutionerne og mere plads til det faglige råderum, da vi hører fra jer, at kerneopgaven drukner i mængden af især kommunale krav.

Velfærdens Topmøde den 29. oktober talte Gentofte Børnevenners direktør, Sabina Holm Larsen, om frisættelse på dagtilbudsområdet sammen med 2 aktører fra hhv. ældre- og socialområdet også. Til det formål blev der af Dansk Erhverv produceret en video, hvor Sabina bliver interviewet om frisættelse sammen med Helle Bejning Sørensen, leder af Helleruphøj, og Nina Bøggild, der er bestyrelsesmedlem i Børn & Miljø.

Læs Sabinas indledende oplæg om frisættelsens muligheder HER. Det tager udgangspunkt i, at vi dag står over for nogle alvorlige udfordringer på dagtilbudsområdet. Hverdagen i mange dagtilbud er præget af bureaukratiske regler, standardisering og topstyring. Vores forældre oplever mangel på fleksibilitet. Her kan en frisættelse være med til at afhjælpe problemerne.

Gentofte Børnevenner er ligeledes i gang med en vision for dagtilbudsområdet, der skal bruges i frisættelsesdebatten både på Christiansborg og i forbindelse med kommunalvalget næste år. Det betyder, at Sabina mødes med forskellige politikere over det næste stykke tid.

Stolpehøj, der er en del af den selvejende institution Børnehuset ved Fortet i Vangede, lukker 31. juli 2024. Lukningen er et led i Gentofte Kommunes kapacitetstilpasning.

Forældrene og bestyrelsen kæmpede ihærdigt mod lukningen i høringssvar, avisartikler og underskriftindsamling. Det lykkedes delvist, da Børnehuset Ved Fortets anden afdeling, Regnbuen, der oprindeligt også var udpeget til lukning, blev reddet på målstregen.

Fokus på tryg overgang for Stolpehøjs børn

Tilbage er nu 38 børn fra Stolpehøj, der skal have en ny institution fra 1. august. 18 børn fra Stolpehøj flytter over i Regnbuen. Janek Harder Lewalski fortsætter som leder.

Daglig leder i Regnbuen, Maria Maltha Madsen, fortæller om arbejdet med at skabe en tryg overgang til Regnbuen for børnene: ” Vi valgte i år at lave vores sommerfest om til et åbent hus-arrangement for begge huse her i Regnbuen. Der var arrangeret rundvisninger, hvor personalet fortalte lidt om stuerne og om Regnbuen og ellers var tanken, at de kunne møde hinanden på tværs af husene. De havde medbragt mad til en buffet og sluttede med at spise sammen.”

Allerede fra sommerferiestart er alle børn fra Stolpehøj flyttet over i Regnbuen, da der pga. af ferien er god plads. Dette gør, at overgangen til at blive i Regnbuen efter sommerferien forventes at blive så tryg og rolig som mulig for de børn, der skal blive der.

Stolpehøjs historie

Børnehuset Stolpehøjs historie er både kort og lang. Institutionen blev til i 2016, da Stolpegårds Vuggestue blev sammenlagt med Nymose Børnehave.

  • Stolpegårds Vuggestue hed Montebello Vuggestue frem til 1980. Den blev oprettet i 1967 af Gentofte Børnevenner i samarbejde med Montebello Dag- & Nathospital. Der var dengang 10 pladser til patienternes børn og 10 pladser til personalets børn.
  • Nymose Børnehave, der hed Børnehaven Norlevs Minde indtil 1988, blev oprettet af Gentofte Børnevenner 1953 og var navngivet efter den socialt bevidste Pastor Norlev fra Vangede.

Vi ønsker medarbejdere, børn og forældre held og lykke med hverdagen i deres nye institutioner.