Gentofte Børnevenner er en forening og foreninger lever af fællesskab. I anledning af foreningens 75års jubilæum vil vi gerne fejre fællesskabet ved at profilere vores ledere og bestyrelsesformænd, så vi alle kan lære hinanden endnu bedre at kende. Helle Bejning Sørensen har sagt ja til at være med. Hun er leder i Helleruphøj.

Kort om Helleruphøj:

Helleruphøj er en fra 2015 sammenlagt institution, bestående af Phistergården, Maglehøj og Bregnehøj. Phistergården begyndte som en legestue ved Maglegårdsskolen i 1983, en forløber for fritidsordningerne som Gentofte børnevenner stod for indtil de alle blev kommunale i 1999. Phistergården blev dog allerede i 1992 omdannet til en børnehave. Maglehøj og Bregnehøj var oprindeligt en del af Frie Børnehaver og Fritidshjem, der desværre gik konkurs i maj 2015.

Hvilken børnebog skal alle børn have læst højt – efter din mening – og kan du sætte lidt ord på hvorfor?

Alle børn skal have læst højt af “Mustafas kiosk”, af Jakob Martin Strid, da den er sjov, leger med sproget, er lidt fræk, og så er det rim og remser som styrker børns sproglige udvikling. Til de lidt ældre (førskole-børnene) vil jeg klart anbefale “Villads fra Valby” af Anne Sofie Hammer, som er en rigtig god børnebog. Den omhandler hverdagssituationer med masser af krydderier. Og ellers er der alle klassikerne som Halfdan Rasmussens ABC, Pippi, Alfons Åberg og Emil fra Lønneberg.

Hvad var en af dine yndlingslege, da du selv var i børnehavealderen og hvor var det bedst at lege?

Min yndlingslege foregik altid udenfor og var bl.a. at lege butik og købmand, hvor vi solgte alle de fine sand- og mudderkager vi bagte. Det var klart bedst at lege, hvor de voksne ikke kunne se os og gerne i enten buskads og i skoven.

Kan du sætte lidt ord på, hvorfor du valgte at søge jobbet i din institution?

Jeg havde kigget efter nyt job flere steder og ville gerne arbejde i Gentofte kommune, da jeg synes det er en god børnekommune. Den første person jeg mødte i Helleruphøj, inden jeg søgte, var min søde souschef og da rundvisningen i institutionen var lige så positiv, var jeg ikke i tvivl om at jeg gerne ville arbejde her. Samtidig kunne jeg se, at der også var noget at arbejde med, omkring den måde som institutionen var organiseret på, for at kunne tilgodese arbejdet med den styrkede læreplan.

Hvad har været den bedste oplevelse indtil nu i arbejdet som leder af din institution?

Den bedste oplevelse har været den måde, jeg er blevet mødt på, af mine medarbejdere, børnene og forældrene. Alle har været søde og åbne, overfor de nye ideer jeg er kommet med. Der er en rigtig god arbejdsånd i Helleruphøj og både medarbejdere og forældre er interesseret i, at det skal være en god institution for børn at være i.

Hvad har overrasket dig mest ved arbejdet som leder i din institution?

Forholdsvis hurtigt efter min start, ændrede jeg en del ved organiseringen og strukturen i institutionen, for at kunne tilgodese arbejdet med den nye læreplan og evalueringskulturen. Det der overraskede mig mest, var den måde personalet tog imod de nye ændringer på. De har været åbne og klar på nye tiltag og der har ikke været nogen form for modstand i personalegruppen. En meget positiv overraskelse.

Kan du fortælle lidt om, hvad du ser som den vigtigste opgave lige nu for dig som leder?

Den vigtigste opgave lige nu, er sammen med min souschef, at styre os alle godt igennem Covid-19 krisen og de udfordringer der ligger i det for at alle, både børn, forældre og personale kan føle sig trygge?

Hvad har været din største udfordring i coronakrisen som leder?

Det har været alle de forandringer der konstant har ligget i at skulle organisere hverdagen.

Var det et bevidst valg, at du søgte ind i en selvejende institution? Og er der nogen fordele eller ulemper ved det selvejende, som du vil dele med os?

I første omgang kiggede jeg efter job i Gentofte kommune. Fordelen og ulempen ved at være leder af en selvejende institution synes jeg er de samme. At der ikke er en nærmeste leder udover forældrebestyrelsen, men samtidig synes jeg også det giver rigtig meget frihed til at lede. Jeg synes også at der er god hjælp at hente, både hos Gentofte børnevenner, i mit netværk og på forvaltningen.

Hvad betyder det for dig i dit arbejde som leder, at institutionen er medlem af Gentofte Børnevenner?

Der er flere tilbud som vi kan benytte os af i form af psykolog, motorik ordning mm. Derudover er der den støtte vi oplever at Gentofte børnevenner yder os som selvejende, både i forhold til bestyrelsesarbejdet, men også når der eks. skal udliciteres rengøring. Og så er der selvfølgelig alle de tilbud der er til vores familier igennem børnevennerne.

Hvad håber du vil lykkedes for din institution inden for det næste år?

Jeg håber først og fremmest at vi kommer tilbage til en normal hverdag efter Covid-19 og at vi kan genoptage arbejdet med den nye organisering, hvor vi kan øve os i vores evaluerings- og refleksionskultur på teammøderne i både vuggestue og børnehave. Det kræver en mere langsigtet og kontinuerlig periode, så personalet kan blive fortrolige med det nye.