For længe længe siden, dengang før coronakrisen, var der et fyraftensmøde d. 25. februar 2020 for pædagogisk personale i Gentofte Børnevenners sal på Smakkegårdsvej. Det blev et brag af en aften.  De omkring 40 deltagere fik et inspirerende oplæg af Karen Bollingberg, der er lektor på Københavns Professionshøjskole i netop science-pædagogik. Herefter havde Karen tilrettelagt tre forskellige workshops, hvor deltagerne selv kunne prøve kræfter (og virkelig også have det sjovt) med køkkenkemi, vand-forsøg og faktisk også lidt robotbygning.

Vi planlægger en science-dag med børn og pædagoger

Det er tanken, at indsatsen for mere og bedre science i Gentofte Børnevenners institutioner ikke skal stoppe med en enkelt sjov aften. Forhåbentligt i juni vil det være muligt at afholde en festlig formiddag, hvor de deltagende institutioner kommer på besøg med børnegrupper og viser de forsøg, som de har arbejdet med for hinanden.

Science-kasse og opskrifter

Efter Karens anvisninger var der indkøbt og pakket science-kasser til de deltagende institutioner – dette kunne gøres for omkring 800 kr. alt inklusive. I kassen kom også Karens “opskrifter” på forsøg og god science-pædagogisk praksis. Både indkøbsliste og opskrifter kan findes herunder.

Indkøbsliste til Science-kasse

Sciencedidaktiske workshops kassemateriale

Tilbagemeldingerne fra institutionerne

Der har været meget positive tilbagemeldinger fra de deltagende institutioner, her kommer et udpluk:

Det var meget inspirerende, meget kreativt og jeg kan se det blive brugt, i sammenhæng med den værkstedspædagogik, jeg brænder for. Det æstetiske og nysgerrigheden sammen.” Roxanna, børnehavepædagog

Workshoppen og den nye viden gav mig mange konkrete ideer. Jeg vil gerne få mine kollegaer til at se hvor “nemt” og ligetil, det er i hverdagen. Karen Bollingberg bekræftede for mig, at jeg allerede er godt på vej som rollemodel for børnene, i at hjælpe deres nysgerrighed på vej. Vi undrens sammen, og jeg undrer mig på deres undren. Jeg fik lyst til mere vidensdeling og kurser i fremtiden.” Bianca, børnehavepædagog

Min første tanke var, at det måtte være kedeligt. Jeg tænkte at jeg nok ikke ville have tålmodighed til det. Men det viste sig at være den stik modsatte oplevelse. Det var vildt sjovt. Jeg tænker, at det må være fordi jeg forbandt det med fysiktimerne i min folkeskoletid, hvor man skulle følge opskrifter og der skulle være et bestemt facit. Jeg oplevede med denne workshop, at det handlede om at undre sig, afprøve og lege. Det kunne være interessant at se hvordan de ældste børnehavebørn vil reagere på en lignende opgave eller om det er for svært. Jeg har svært ved at se hvordan det kan være interessant i forhold til vuggestuebørn. Jeg fik dog den erfaring og blev bekræftet i at processen og de voksnes nysgerrighed og begejstring er vigtig, og det kan jeg tage med i alle projekter og aktiviteter.” Berit, fagligt fyrtårn og pædagog

“Workshoppen satte mange tanker i gang hos mig, både som pædaogog og en del af ledelsen. Jeg var meget interesseret i den begejstring jeg så hos mine kollegaer, jeg så nye sider komme frem fra de mennesker jeg arbejder med. Der var en energi i gruppen og lyst til at prøve eksperimenterne. En iver, som jeg ofte ser hos børn. Når det gælder al opkvalificering af pædagoger  er det interessant at stille sig selv spørgsmålet – Hvad får mennesker til at tage noget ind?  Jeg tror at science-pædagogikken har gode vækstbetingelser med en hands on tilgang. Karen Bollingberg var en meget dygtig lærer, hun var vidende, uden at hun havde brug for at flashe sin store naturvidenskabelige viden. Det er også tilgangen der virker med børnene, at være nysgerrige sammen. Når det gælder vuggestuebarnet så handler det først og fremmest om relationskompetencen og at undres sammen med barnet. At kunne vise rigtig autentisk nysgerrighed. Personalet kan give science-tilgangen bedre betingelser ved at være opmærksomme på nuet og lade børnene sanse verden. Helt praktisk handler det om at lade dem komme ud af al deres tøj og mærke verden an. Også selvom de bliver snavsede. Børn kan ikke udforske, hvis vi frarøver dem muligheden for det for at have orden.” Ulla Jørgensen – vuggestuepædagog og souschef.