Påskejagt med masser af motorik
Paula Martinez fra Ludika har lavet en påskejagt med masser af motorik i, her kommer hendes anvisninger:
Denne Påskejagt er ligesom en skattejagt med ledetråde, der fører til en skat. Jagten er let at tilpasse, så alle kan være med.
Planlæg først din rute. HER er et eksempel på, hvordan du kan gøre det. Kortene er på engelsk og er bare et eksempel på, hvordan I kan lave jeres egne.
Til denne skattejagt skal I bruge 10 til 12 kort med ledetråde – hvert kort fører til et nyt sted. Vi har valgt placeringer, de fleste har derhjemme, så jagten er egnet til både hus og lejlighed.
Ledetråde hjælper med at styrke færdigheder inden for problemløsning, derfor skal der ikke være specifikke nedskrevne placeringer på kortene (dvs. vi siger ikke “gå til soveværelset!” men “der hvor der vaskes tøj”).
For de ældre børn skal du muligvis gøre ledetrådene mere komplicerede, men ikke for meget, da de kan gå i stå og så er det ikke længere sjovt.
Nu kommer vores twist. Jagten skal også være en god aktivitet for kroppen, så hvert sted kommer med en bevægelse/handling, man skal lave – enten for at få den næste ledetråd eller komme fra A til B.
Her er de bevægelser eller handlinger, vi gerne vil have, at du medbringer i din Påskejagt. Du vælger hvilke, der passer bedst til hvert sted.
1 – Drej rundt med spredte arme. Minimum 3 gange til hver side (Balance)
2 – Lav 10 sprællemænd (koordination)
3 – Stå på 1 fod i mindst 10 sekunder. Ældre børn kan prøve i f.eks. 30 sekunder! (Balance og muskel-led sansen)
4 – Luk øjnene og gå til den næste ledetråd. Brug din hukommelse og sanser til at finde vej (Muskel-led og sensorisk bevidsthed)
5 – Du skal drible med en bold mindst 5 gange uden at miste den. (God øje-hånd koordination)
6 – Slå 2 kolbøtter. Maksimum 5! (Vestibuler træning for hele familien)
7- Kast bolde eller sokker i en kurv fra en afstand på minimum 2 meter! (God til øje-hånd koordination)
8 – Stav et vanskeligt ord eller sætning – f.eks. “Skattejagt” (Mental visualisering af ord)
9 – Hop med samlede ben, mens du siger alfabetet eller 2-, 3- eller 4-tabellen. Små børn kan nævne dyr, farver eller tælle til 5 eller 10, mens de hopper. (Rytmen under spring hjælper med at huske kognitive sekvenser)
10 – Lav Superman og hold stillingen i 10 sekunder! (Fantastisk til at styrke ryggen)
11 – Gå baglæns til din næste ledetråd! (Rum-retning fornemmelse)
12 – Vær kreativ og find på din egen bevægelse/handling!
SÅDAN FORBEREDER DU DENNE PÅSKEJAGT
Lav dine kort og hold dem i orden, da ledetrådene fortæller en historie og binder jagten sammen.
Hold det første kort ud – dette vil være kortet, som du giver til børnene for at få påske jagten i gang.
Placer kort nr. 2 på det sted, der er nævnt på den første ledekort. Placer kort nr. 3 på det sted, der er nævnt på kort nr. 2 og så videre, indtil du kommer til det sidste kort. Placer derefter din overraskelse (påskekurv eller lignende) på det sted, der er nævnt på det allersidste kort.
Hav det sjovt!!!! God påske!